Helg i leksand.

2010-09-26 @ 16:04:30
Tjena! Kom nyss hem efter att jag har varit i leksand hela helgen med kusin och hennes
kompisar Alva och Lovisa, trevligt :) Jag äter mörk choklad med mint, jag är helt beroende
av mörk choklad, det är så gott :O Med hallon...mums! Har inte sovit så mycket i helgen så
jag är väldigt trött nu, ska lägga mig tidigt ikväll så jag kan sova ut inför prao imorgon :)

När vi var i leksand så snackade vi med en kille som heter Jan-Erik, 23 år. Han och hans fru
är lajvare, och dom berättade om hur det är på ett lajv, hur man blir lajvare och allt annat
som har med lajv att göra. Verkligen jätteintressant! För er som inte vet vad "lajv" är så ska
jag berätta för er. Det är väldigt svårt att förklara såhär visa datorn, men jag ska försöka
göra mitt bästa! Lajv är en teaterliknande hobby. I levande rollspel försöker varje deltagare
åskådliggöra en påhittad person, kallad karaktär, i tal och uppförande. Levande rollspel
skiljer sig från vanligt rollspel genom att man använder rekvisita och fysiskt agerar vad
rollpersonen gör. Lajv handlar om improvisation och sker utan publik. Jan-Erik och hans
fru har varit på fem lajv, och ska på flera i höst, vår och sommar. Ett lajv anordnas av
en eller flera arrangörer som arbetar ideellt eller (ovanligt) kommersiellt. Ofta är en eller
flera ideella föreningar involverade i ett lajvs arrangerande. Ett lajv försiggår normalt
på en bestämd plats, lajvområdet - som kan vara en lokal eller ett avskilt område
utomhus, och under en bestämd tid, som kan variera från ett par timmar
upp till en vecka (det finns även lajv som har varat över en månad). Arrangörerna
bestämmer vilken miljö lajvet ska utspelas i och skriver de fiktionella ramarna för
denna miljö. De lägger upp en budget för arrangemanget, ordnar med tillstånd
och eventuellt hyra av lajvområdet, ordnar med scenografi och allmän rekvisita,
håller i kontakten med myndigheter och sponsorer och marknadsför lajvet.
Arrangörerna ser även till så att grundläggande markservice fungerar på
lajvområdet; att det finns tillgång till vatten, toaletter, sjukvård och i vissa fall
även mat. Under lajvet talar och uppför sig deltagarna i enlighet med sin roll i
samklang med andra karaktärer, och med fiktionen. De flesta
händelser är inte styrda, utan får utvecklas spontant efter deltagarnas val. Ibland
förekommer dock förberedda händelser där de initiativtagande spelarna är införstådda
med arrangörens intentioner. Händelser som inte kan ageras fullt ut, främst strid eller
magi styrs ofta av förutbestämda regler såsom att man använder sten-sax-påse eller
speciella tärningar för att bestämma utgången av dueller. Vi ställde masa frågor när
dom berättade om deras lajv, och vi vart jättepepp på att åka på ett lajv! Dom sa
att lajvare kan vara mellan 5-100 år. Så det ska jag testa någon gång! I höst ska
han testa på "zombie-lajv" och det verkare superläskigt! Han berättade att det var
en i leksand som hade tagit självmord för att den hade levt in sig i rollen för mycket.
Vissa lajvare tar spelet på så stort allvar så de kan glömma att det inte är
på riktigt. Lajvare lever i två olika världar. Lajv är som en lek för vuxna människor.
Om ni har sett barnprogrammet "barda", så är det ett slags lajv. Fast för barn såklart.
Om man får panik eller blir skadad under ett lajv så säger man "off live".
Då avbryts hela spelet eftersom att säkerheten går först!


Oj, det blev mycket text om lajv. Men det verkade så sjukt roligt! Jag sitter och läser
en skönhetsblogg, hon är jätteduktig med skönhet och smink, och så är hon söt också!

http://blogg.veckorevyn.com/lindas-sminkblogg/




Visst har Olivia söta nallar? Nallis och Bosse ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0