Skåne.

2010-08-19 @ 21:37:50

HEJ. Ja jag lever typ. Men jag har redan tröttnat på min tråkiga blogg.
Den är inte ens fin, ingen vill nog inte ens läsa den och,  jag har ju aldrig
tid ju? Igår hade jag audition och intervju inför dansgruppen frogz,
jag kom in så det känns bra :) Det var första skoldagen idag och den
var helt okej faktiskt. Faktiskt fick vi bara sitta "tysta" och lyssna, haha.
Nu ska jag lägga upp bilder från skåneresan, det var ett tag sen men a :)


En OTROLIGT fin pose, och jag är OTROLIGT seriös, eller?



Har jag inte världens sötaste syskon?



Stugan vi bodde i som ligger i Ystad.















Jag säger bara en sak. Har ni inte varit i skåne? ÅK DIT.
Det måste vara det finaste landskapet i sverige, och kanske
en av världens. Klimatet, miljön är ungefär som utomlands
när det är varmt ute, och hela veckan vi var där så var det sol
och varmt. Perfekt väder! Jag ska bo i skåne när jag blir stor.
Varje litet hus är jättemysigt, fullt av blommor, välskötta
trädgårdar och fina trädgårdsmöbler. Inget hus liknar det andra.
Det är inte som här i dalarna, röda hus med vita knutar.
Nejnej, där är det vanligast med rosa, gula, ljusblåa,
vita hus med blåa knutar. Det är så roligt att gå och titta
på dom små stugorna. Som lekstugor ungefär :)





En dag åkte vi till ales stenar som ligger några mil utanför Ystad.
De stod på en STOOOR äng, och vid kanten mot havet så var det
stuprakt ner så föräldrarna fick hålla koll på sina ungar. Utsikten
var hur fin som helst! Små segelbåtar seglade vid horisonten på
det blåa, glittrande vattnet. "Det är som balsam för själen", som pappa
poeten brukar säga, haha! Det är sant, skåne är nyttigt för själen.
Stenarna har människorna ställt upp under bronsåldern för att kunna
mäta ut tid när det var vintersolståndet. Stenarna står i form som ett
vikingaskepp. En guide berättade hur, när och varför människorna
hade ställt upp stenarna och hur de använde dom, och det var
väldigt intressant faktiskt. Jag har inte varit så intresserad av
turistmål tidigare, men nu tycker jag att det är väldigt roligt.






Glimminge hus är en gammal "borg" som...en man och hans familj
bodde i? Vi gick guidad tur i borgen men jag lyssnade inte så
jättenoga, haha. Utanför huset fanns det medeltida affärer, aktiviteter,
man fick skjuta pil och göra massa grejer. Det var lite trevligt det.






Familjen Gustavsson var där samma vecka som vi var i skåne.
Och det var INTE planerat faktiskt! Barnen är mina kusiner, så vi
är släkt liksom. Vi gjorde lite grejer tillsammans, vi var i malmö
och sen bjöd vi hem varandra på middag, det var treevligt!







Brösarps backar. HUUUR fint som helst! Och jag måste säga att sista
bilden skulle kunna vara en pangbild för bregottreklamen, haha!









Jag vet att du är avis. Bredvid våran stuga var faktiskt riktiga
WALLANDERS POLISHUS och YSTAD STUDIOS. Där de alltså spelat
in alla wallanderfilmer! Vi gick guidad tur (som vanligt) och guiden
berättade om alla inspelningar och så vidare. Det fanns MASSOR att
göra i wallanderhuset! Flera aktiviteter för både barn och vuxna.
Man fick spela in en egen film, testa poliskläder, kolla på filmerna
och gå runt och titta på all rekvisita. Allt som fanns därinne var alltså
äkta rekvisita från filmerna. Och bilden längst ner är Kurts port.
Väldigt intressant om man har sett filmerna!







Dom spelar även in Vintergatan där, ett barnprogram. Det var inte
alls lika kul, allt såg så platsigt och litet ut i verkligheten. Jag kollade
jättemycket på det när jag var liten (och nu också).







Näst sista dagen var vi på bilcruising vid hamnen!




Sista dagen i Skåne badade vi i havet. Skyhöga vågor och fin strand!
Vi badade bara EN gång på hela veckan! Det finns ju sååå mycket att
göra i Skåne så man hinner knappt uppleva allt på en vecka...


Kommentarer
Postat av: Linda

guuud.. Vilka härliga bilder !

2010-08-20 @ 18:47:22
Postat av: emeliie.ss

jag har bott i skåne xP

2010-08-28 @ 22:06:18     URL: http://blond.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0