Nya sedlar och mynt.

2011-04-09 @ 10:00:00
Astrid Lindgren, Evert Taube, Greta Garbo, Ingmar Bergman, Birgit Nilsson och Dag Hammarskjöld blir motiv
på Sveriges nya sedlar. Dock vet jag bara vilka de tre första är. Jag trodde att Ingmar Bergman bodde i
gagnef, och att pappa hade spelat in en film med han. Men det var fel gubbe, jag menade Nils Lindberg.
De skulle göra en film om han när pappa var ung, och pappa fick spela huvudrollen! Fast han hade bara
en enda replik under filmen, som var "godnatt då, mor". Haha, jag har faktiskt sett den ;) Svartvit, gammal
och skruttig, men ändå. Jo just det, det var sedlar det handlade om! De kommer inte börja tillverkar förrns
2015. Men jag tyckte att Selma Lagerlöf skulle fått vara kvar. Men lite omväxling skadar inte. Förstår egentligen
inte varför jag är så intresserad av detta. Jag menar, man kollar ju inte så ofta vilken gubbe det är på sedeln?
Sen kommer det ju en 200kronors-sedel och en 2-krona också. 2-kronan känns onödig om du frågar mig.

Valör

Personmotiv

Natur- och miljömotiv

20 kronor

Astrid Lindgren

Småland
50 kronor

Evert Taube

Bohuslän
100 kronor Greta Garbo Stockholm
200 kronor Ingmar Bergman Gotland
500 kronor Birgit Nilsson Skåne
1000 kronor Dag Hammarskjöld Lappland

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0